5 مه 2023 - مطالعه جدیدی که در Current Diabetes Reports منتشر شده است، نشان می دهد که در مقایسه با افراد سالم، افراد مبتلا به هایپراوریسمی و نقرس بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند.

هایپرگلایسمی مزمن علامت اولیه دیابت شیرین (DM) است، یک اختلال متابولیسمی که بر انواع فرآیندهای متابولیکی تأثیر می گذارد. محصول جانبی کاتابولیسم پورین ها، اسید اوریک (UA) است. افزایش اسید اوریک سرم، همچنین به عنوان هایپراوریسمی شناخته می شود، که می تواند ناشی از افزایش تولیداسید اوریکیا کاهش دفع اسید اوریک یا ترکیبی از هر دو باشد. هنگامی که سطح اسید اوریک در خون افزایش می یابد، معمولاً نقرس ایجاد می شود. بدن این اسید را به عنوان ماده ی زائد از تجزیه ی پورین ها تولید می‌کند- پورین‌ها مواد مغذی هستند که در برخی غذاها و بافت‌های بدن وجود دارند. با توجه به تحقیقات پیشین مبتنی بر ارتباط هایپراوریسمی و نقرس با خطر بالای دیابت، دکترJinguo Jiang  و همکارانش برای تعیین شیوع دیابت در افراد مبتلا به هایپراوریسمی و نقرس، یک بررسی جامع و متاآنالیز انجام دادند.

یافته های این مطالعه به شرح زیر است:

· بر اساس این متاآنالیز با تجزیه و تحلیل، 38 مطالعه (458256 بیمار)، 16 درصد از بیمارانی که از نقرس رنج می بردند، همچنین به دیابت مبتلا بودند.

· میزان شیوع دیابت به ترتیب در بیماران مبتلا به هایپراوریسمی و نقرس، 19.10 درصد و 16.70 درصد بود.

· در مقایسه با بیماران سایر قاره ها، شیوع دیابت در بیماران آمریکای شمالی بیشتر بود.

· ديابت در افراد مسن تر مبتلا به هايپراوريسمی و افراد تحت درمان با دیورتیک ها نسبت به بیماران جوان تر و کسانی که از داروهای دیورتیک استفاده نمی کردند، شيوع بيشتری داشت.

· شیوع دیابت در مطالعات با حجم نمونه ی کم، طراحی مورد شاهدی، و با نمره ی کیفیت پایین نسبت به مطالعات با حجم نمونه بزرگ، طرح های جایگزین و با نمره ی کیفیت بالا، بیشتر بود.

محققان نتیجه گیری کردند که در بین بیماران مبتلا به هایپراوریسمی و نقرس، دیابت بسیار شایع است.برای پیشگیری از دیابت، افراد مبتلا به هایپراوریسمی و نقرس باید سطح گلوکز و اسید اوریک پلاسمای خود را تحت کنترل داشته باشند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/hyperuricemia-and-gout-closely-associated-with-development-of-diabetes-110898